Extra ultraljud

2011-12-07 @ 09:06:34

Efter en lång dag igår med presentation av min uppsats och opponering var jag igår kväll på ett snabbt extra ultraljud för att kontrollera om Lillan vänt sig som barnmorskan misstänkte. Men nej! Det hade hon lite gjort. Lite av en besvikelse måste jag medge. Så nu har vi en tid mitt på dagen idag för ett vändningsförsök på förlossningen. Nervöst! Det är ju trots allt riskabelt. Jag ska vara fastande ifall det blir aktuellt med kejsarsnitt. Om jag förstått det rätt ska Lillans hjärtljud först kontrolleras med CTG under 30 minuter och sen kontrollerar de Lillans hjärtjud regelbundet under vändningsförsöket som utförs av en läkare. Jag kommer få något läkemedel som gör att livmodern slappnar av. Cirka hälften av alla vändningsförsök lyckas. (Karolinska förklarar vändningsförsök bra.) Det känns som sagt lite nervöst. Enligt vissa gör det enormt ont med vändningsförsök medan andra bara tycker att det känns obehagligt. Jag hoppas på det sistnämnda! Och jag hoppas att de lyckas vända henne, annars är det nog ett kejsarsnitt som ska planeras in. Så håll tummarna för att Lillan vill vända sig idag! Otroligt bra tajming att jag blev färdig med skolan igår, annars hade det varit lite väl mycket för mitt lilla huvud nu ;) Nu kan jag istället bara fokusera på Lillan och mig själv - skönt!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Ojdå, det här blir ju spännande. Håller tummarna för ett så smärtfritt vändningsförsök som möjligt.

2011-12-07 @ 12:39:07
Postat av: Hannah

Hej! Håller tummarna för att det går bra för er. Vilken bra info från Karolinska! Vårt barn ligger antagligen oxå i säte, så det var en bra läsning med allt vad vändningsförsök innebär.



Grattis till att vara färdig med opponeringen oxå.. Gick igenom det för några år sedan (dock inte ensam som du var, det beundrar jag dig för, modigt;) så jag vet vad du har gått igenom..



Tack för att jag får läsa din blogg ;)

2011-12-07 @ 20:31:04
Postat av: Elina

Tack för stöttningen! Gulliga ni är :)

2011-12-08 @ 09:25:27
URL: http://embry.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback