Misslyckat vändningsförsök

2011-12-08 @ 09:08:03

Efter drygt tre timmar på förlossningsavdelningen igår eftermiddag, fick vi en tid till planerat kejsarsnitt. Besöket på sjukhuset igår var minst sagt omtumlande. Först gjordes ett ultraljud för att konstatera att Lillan fortfarande ligger i säte, sen kopplades jag till CTG-maskingen i en timme för att kontrollera Lillans hjärtljud. Hjärtljuden såg mycket bra ut och jag fick något läkemedel för att livmodern skulle slappna av under vändningsförsöket. Ganska obehagligt läkemedel som ger hjärtklappning, men det var jag förvarnad för så det var inte så farligt. Sen kämpade läkaren ett bra tag med att klämma och knåda magen. Det var inte skönt. Det gjorde jäkligt ont. Jag koncentrerade mig på att andas och slappna av. Jag andades lite väl mycket så att det började sticka i händerna, men det var ingen fara enligt narkosläkaren som också var med under vändningsförsöket (tror inte han hade något syfte där, utan ville mest se hur det gick till om jag förstod det rätt). Läkaren gjorde tre ordentliga försök som han först frågade om jag ville att han skulle göra nytt försök. Jag sa att han skulle försöka allt han kunde. Till sist sa han att han testat allt och tagit i ordentligt och att han ansåg försöket som misslyckat. Suck! Efter vändningsförsöket blev jag kopplad till CTG:n igen i typ en timme till för att se så att allt fortfarande var bra med Lillan, och det var det. Trots allt det onda med försöket tyckte jag att det var värt att försöka och jag är glad att vi gjorde det.

Vårt val var nu att bestämma om jag skulle försöka föda i säte eller om vi skulle planera in ett kejsarsnitt. Efter lång diskussion med läkaren bestämde vi oss för kejsarsnitt då det fanns en del risker med att föda i säte, speciellt med tanke på hur Lillan sitter (med benen rakt upp framför ansiktet). Läkaren trodde att det är ungefär hälften av sätesförlossningarna som ändå avslutas med kejsarsnitt. Så då kände vi att det är lika bra att boka in ett snitt i stället. Jag har ju varit lite "anti" kejsarsnitt, men nu känns det faktiskt ganska bra. Ett oplanerat kejsarsnitt hade jag nog tyckt var väldigt jobbigt då man i så fall förberett och laddat sig för en normal förlossning, men att nu ha ett inplanerat kejsarsnitt om tre veckor känns bra. Nu har jag tid att vänja mig vid den tanken.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Vad omtumlande. Kommer ni få en 2011 eller 2012 bebis då? Måste ändå vara skönt att ha ett datum då man vet att man ska få träffa bebisen. Själv kommer man få sväva i ovisshet, hoppas bara inte att han bestämmer sig för att komma förtidigt för jag vill hinna få lite ledig tid mellan jobbet och bebisen. Stort lycka till iaf, ska bli spännande att fortsätta följa er.

2011-12-08 @ 10:12:33
Postat av: Marit

Hejsan, jag har följt din graviditet på avstånd ett par månader men inte kommenterat tidigare av någon tråkig anledning (lathet?). Nu kände jag dock att det är hög tid.



Vad tråkigt att inte vändningsförsöket lyckades, men din positivitet lyser av någon anledning iallafall igenom i inlägget. Du har en himla mysig blogg och jag önskar er all lycka till! Hoppas det planerade snittet går bra och att Lillan håller sig lugn tills dess!



Stor kram från mig i Lund :)

2011-12-08 @ 10:18:12
URL: http://maritten.blogspot.com
Postat av: Helena

Ja att vara "anti" kjesarsnitt är nog inget att rekomendera om man vill ha sin skatt till världen oskadd om något hemskt skulle hända. Skönt att ni får det planerat.. :)

2011-12-08 @ 10:21:42
URL: http://halajna.blogg.se/
Postat av: emmelie

åhh gumman!allt kommer att gå bra=) tänker på dig!

2011-12-08 @ 11:21:34
Postat av: Maria

Hej, jag har också följt din mysiga blogg från tid till annan, då jag är i samma sits... BF 6.jan och bebisen har inte fattat att huvudet ska neråt :/

Synd att vändningsförsöket inte lyckades. Där jag bor gör de inte försök längre. Men våra bebisar KAN ju fortfarande vända på sig, annars får det väl bli ks ändå. När är det planerat? Lycka till!!

2011-12-08 @ 15:29:43
Postat av: Emma

Tråkigt att vändningsförsöket inte lyckades. Men det är skönt att det finns alternativ så att det ändå går bra när barnet ligger i säte. Jag är inte så insatt utan vet bara att det finns mycket risker med sätesförlossning.

Hoppas allt går bra för er iaf!!

2011-12-08 @ 22:00:15
URL: http://emmsaklemmsa.blogg.se/
Postat av: Elina

Tack, vad söta ni är! Kejsarsnittet är bokat till den 29/12 och det känns riktigt bra nu. Börjar så smått vänja mig vid tanken.

2011-12-09 @ 15:49:28
URL: http://embry.blogg.se/
Postat av: Caroline- Mamma till Wilda

oj vad spännande.. gjorde ju själv snitt, men akut.. det är helt otroligt även om man hade velat föda normalt.. =) hoppas det går bra ocj skönt att fått ett tdatum :D

2011-12-10 @ 22:17:35
URL: http://ilbeyourcommander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback