Första MVC-besöket

2011-07-20 @ 16:00:25

Ganska nervös och stressad var jag inför detta möte, samtidigt som jag längtade efter det. Min förhoppning var att mötet skulle göra mig lugn och trygg i graviditeten igen. Men nej! Barnmorskan var jättestressad över personalbrist och var inte alls stöttande utan istället lite småelak. Känslig som man är nu och speciellt i denna situation började jag gråta och blev ganska arg på henne. I vanliga fall har man som sagt sitt första inskrivningsmöte på MVC i ungefär vecka 12, och nu är jag i vecka 16. Och inte nog med det, hon sa att vi bara skulle ha en hälsokontroll först. Men i och med att hon skulle gå på semester efter helgen fick vi till en inskrivning med provtagning osv. istället för en hälsokontroll, eller jag vet inte vi kanske hade det också. Men egentligen så skulle jag alltså inte få skrivas in och ta prover förrän efter hennes semester. Jag brukar inte bli särskilt upprörd och säga ifrån så ofta men detta bvel jag riktigt upprörd över. Och det värsta var hur hon behandlade mig. Nog om det, jag fick i alla fall tagit prover, vilket känns skönt. Men inget bevis på att allt är bra med bebisen har jag fått, tydligen lyssnar man inte på hjärtljud förrän vecka 25. Jaja, jag får väl stå ut och övertala mig själv om att allt är bra med bebisen. Om tre veckor är det ju ultraljud och fram tills dess borde jag ju kunna hålla ut :)

Efter MVC-besöket tog jag en fika med Carrro och Jennifer. Det var jättekul att träffas och det var nog över ett år sedan sist vi sågs. Blir lätt så när man inte bor i samma stad :(

Nu ska jag jobba och efter dagens pass är jag ledig i en hel vecka - mys!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Ojdå, det där blev ju ingen glad upplevelse. Bra att du sa till iaf, de är ju där för att få dig att känna dig trygg. Du kanske ska be att få byta barnmorska helt nu när du inte fick någon bra start med henne. Jag är säker på att allt är bra med din bebis, är iaf vad jag intalar mig själv hela tiden. Längtar också jätte mycket efter ultraljudet. Ska ni ta reda på könet om det är möjligt?

2011-07-21 @ 10:14:37
Postat av: Elina

Tack för peppingen :) Idag känns det redan bättre, känns lite lugnande att höra att inga gravida kvinnor får något "bevis" på att bebisen mår bra förrän UL runt vecka 18. Jag tror att jag ska ge barnmorskan i alla fall en chans till, det kändes trots allt bättre framåt slutet av mötet. Jag tror att vi kommer ta reda på kön. Ska ni?

2011-07-21 @ 10:59:32
URL: http://embry.blogg.se/
Postat av: Helena

Vad trist när det blir så, inte ska du drabbas för att de är underbemanade! Jag (vi) var oxå lite missnöjda med vår BM i början då mkt var nytt och vi fick bara nonchalanta svar. Men vi bestämde oss för att ge henne ett försök till och då blev det mkt bättre. Det ska kännas bra och man ska trivas, det är en stor sak som händer i ens liv.

Likadant kände vi med att ta reda på kön, planeringen går smidigare då;)

2011-07-21 @ 12:39:43
URL: http://halajna.blogg.se/
Postat av: Elina

Ja detta är ju en positiv grej i ens liv och nonchalanta svar passar inte riktigt in då.. Jag tror faktiskt att det kommer bli bättre nästa gång, då har vi ju i alla fall inte så höga förväntningar, haha. I värsta fall får vi byta.



Helena, det måste vara dags för dig snart, eller?

2011-07-21 @ 13:14:50
URL: http://embry.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag vacklar fram och tillbaka med att ta reda på könet eller inte, kan ändra åsikt typ 10 gånger på en dag. Men sambon förstod inte varför vi inte skulle ta reda på det så nu är det bestämmt att vi gör det, skönt att han kunde bestämma nu när min hjärna inte kunde det.

2011-07-21 @ 14:58:14
Postat av: Emilie

Men gud vilken idiot.. Då kanske man skulle ta och fundera på om man verkligen passar som barnmorska!? Hoppas det känsn bättre nu och att du får komma till en trevligare barnmorska.. för jag lovar dom flesta är helt underbara :) Bebisen mår säkert jättebra därinne.. Försök och inte stressa upp dig över det, utan ta det lugnt och ta hand om dig själv!

Kram :)

2011-07-21 @ 16:01:30
URL: http://www.ensidaomallt.se/Emilie
Postat av: Elina

Känner mig betydligt lugnare nu, skönt att avreagera sig på bloggen ibland! Och er värmande ord hjälper en hel del :)

2011-07-22 @ 09:27:57
URL: http://embry.blogg.se/
Postat av: Hannah

Hej! Vad tråkigt att höra att du fick en sån dålig första upplevelse med Bm :( tiden som gravid är fylld av många frågor och funderingar som man vill dela med sig av till en professionell person! Hoppas verkligen att det blir bättre nästa gång ni ses, annars har ni rätt att byta om ni inte känner er trygga. Jag är gravid i v. 16 (15+2) och jag frågade min Bm om hon kunde lyssna på hjärtljuden, men hon ville inte göra det förrän efter ul, så det är bara för mig att vänta oxå. Förstår hur du känner, man vill ju veta om det lilla livet mår bra i magen :-) har du känt några rörelser än? Oj, vad långt detta inlägg blev! Ber om ursäkt! Tack för att jag får läsa din blogg! Ta hand om dig och din familj ;-)

2011-07-22 @ 10:59:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback