Universellt babyspråk

2012-01-09 @ 12:30:48

Natten som gick var lång med många vakna timmar. Lillan hade gas i magen som inte ville släppa. Räddningen så att jag kände mig lugn var när jag kom på att kolla på det universella babyspråket som min svägerska skickade till mig. Och det stämmer ju verkligen! Helt underbart att kunna tolka sin bebis på skriket. Sammanfattat betyder de olika ljuden som följer:

Neh - Jag är hungrig

Owh - Jag är trött

Heh - Jag upplever obehag (t.ex. upplever stress eller behöver en ny fräsch blöja)

Eairh - Jag har gas i magen

Eh - Jag behöver rapa

Vad jag kan komma ihåg har jag bara hört henne skrika Neh, och det har alltid hjälpt med mat. Men inatt efter amning, bjölbyte och sen amning igen, ville hon inte ligga ner utan att skrika och när jag hängde henne över axeln lugnade hon sig. Och gråten lät mer som Eairh. Jag kände mig så mycket lugnare efter att jag fick bekräftat att det var gas i magen, och Lillan blir ju självklart också lugnare när jag känner mig lugn. Hade varit jobbigt om jag skulle försöka trycka i henne mer mat när hon har ont i magen! Det blev således en ganska lång sovmorgon för hela familjen. Jag hoppas att denna natten var mer ett undantag än regel. Annars kanske vi får testa miniform droppar.

Idag blir det en liten promenad till apoteket, och om det känns för långt för mig att gå så får vi ta en paus på Alexandras Konditori som ligger på vägen. Men det ska nog går bra, känner mig lite bättre för varje dag som går, som tur är :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

visst är det coolt?!

Men ge det lite tid med hennes mage, hon är ju inte många dagar och tarmarna ska komma igång och smälta "ny" mat.. Försök hjälpa henne lite på traven med att trycka hennes ben uppåt och mot magen, pausa i matandet så hon hinner rapa..:)



Har ni något namn än?

2012-01-09 @ 15:03:31
URL: http://halajna.blogg.se/
Postat av: Elina

Så sant så. Tack så mycket för tipsen, ska absolut försöka med det! Nja, inget namn är valt än.. lite svårt att bestämma oss och så har vi olika favorit namn. Men det kommer nog snart :)

2012-01-09 @ 15:08:52
URL: http://embry.blogg.se/
Postat av: Emelie

Längtar verkligen efter min egen lilla bebis nu när man ser alla gulliga bilder. Jobbar sista veckan nu och sedan ska jag ta det lugnt hemma, hoppas bara inte att jag går över tiden allt för långt för att vara hemma i 4 veckor kommer inte bli roligt.



Ska hänga här inne på bloggen och ta del av alla bra tips som dyker upp =)

2012-01-09 @ 19:01:49
Postat av: Elina

Åh, det närmar sig för dig, Emelie! Hoppas lilla bebisen inte vill stanna inne så länge. Men det kan ju dock vara skönt att landa lite efter jobbet innan bebisen kommer. Du får uppdatera mig när den stora dagen har kommit :)

2012-01-09 @ 20:15:10
URL: http://embry.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback