Mål: ingen nattamning

2012-07-05 @ 19:42:03

Nu måste jag berätta om de två senaste nätterna. På BVC-besöket för två dagar sedan sa min BVC-sköterska, precis som alla andra, att bebisar inte behöver mat under natten när de är 6 månader och hennes tips var att försöka trösta henne när hon vaknar utan att ge henne bröstet, vilket jag typ aldrig orkat prova tidigare. Jag har varit så extremt laddad inför att försöka dra ner på nattamningen, så igår natt gjorde jag ett försök. Det bästa hade varit om mannen hade tröstat Neda, då hon vet att det är jag som har maten, men han har för mycket på jobbet denna vecka för att orka vara uppe om nätterna. Så jag gjorde att försök själv - och det gick helt klart över förväntan. En vanlig natt brukar se ut så att jag nattar och ammar vid 19.00, hon vaknar och får mat vid ca 22.00, 01.00, 04.00 och ev någon gång till innan hon vaknar för natten vid 08.00. Så igår natt var det liknande; hon nattades vid 19.00 och vaknade 22.00 då jag i ungefär 20 minuter stod med Neda i famnen i hennes rum och gungade och sjöng hennes vaggvisa, till sist blev hon lugn och jag kunde lägga ner henne och gå ut från rummet och hon somnade därefter om. Nästa gång hon vaknade var vid 00.30 då ammade jag henne. 03.00 vaknade hon igen och denna gången gav jag henne bara lite vatten och hon blev snabbt lugn så jag kunde gå och lägga mig igen utan att amma. Sen ammade hon 04.00 och vaknade sedan strålande glad för natten 08.00. I did it! Jag var så överlycklig att det fungerade! Och inatt var det bästa  av allt; hon nattades 19.00, vaknade och fick mat 01.00 samt 05.30 och vaknade sedan för natten ungefär 08.00. Vilken förändring! Nu hoppas jag så innerligt att hon sover bra även inatt, annars får jag upp och trösta och vägra bröstet. Minst fyra timmar vill jag att det ska gå mellan amningarna. Och så småningom kommer jag att vägra bröstet helt på nätterna för att vänja henne av vid att äta på natten. Så alla mammor där ute som är trötta på att amma på natten: prova att trösta och vägra bröstet och ge inte upp, det kan ta tid att lugna de första gångerna. 

Kommentarer
Postat av: Emilie

Vad härligt!! Vi gjorde likadant och tog några nätter precis innan Rasmus fyllde 6 mån och tröstade och fick honom att somna om istället. Han har inte ätit något en enda natt sedan dess och dessutom när vi flyttade över honom till eget rum i samma veva började han sova hela nätter och gör det än tack och lov.. Vi njuter så länge det varar ;) Lycka till!!! Kram

2012-07-05 @ 21:04:45
URL: http://www.ensidaomallt.se/Emilie
Postat av: Emelie

Vi ska också sluta ge amning på natten nu i helgen har jag bestämt för det ger lillkillen inget längre. I förgår natt vaknade han vid 5 och ammade men vaknade ändå för dagen kl 6 som vanligt så jag tror nog att han skulle ha nöjt sig med nappen en timme till... Min tanke med att ge han mat vid 5 var att han skulle sova lite längre men det gick han inte med på.

Verkar så härligt med en bebis som sover till 8, det har bara skett ett par gånger i Neos liv.... Vi går upp vid 6 både vardag och helg :(

Svar: Neda vaknar ofta innan 8 men ligger nöjd i sin säng och jollrar så då brukar jag sova vidare tills hon vill upp. Lycka till i helgen med nätterna och var bestämd och konsekvent så kommer det säkert gå superbra :)
Elina

2012-07-06 @ 08:33:17
Postat av: Jennifer

Å vad härligt! Håller tummarna för att det fortsätter. Agnes åt varje timma och jag gjorde som du, vägrade bröstet. Nu är vi nere på ca 3 mål per natt. Så det går åt rätt håll. Efter semestern tänker vi flytta henne till eget rum och hoppas på att det också ska vara en positiv förändring.

2012-07-06 @ 09:33:56
URL: http://www.forortsdrommen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback