Det går som en dans

2012-06-12 @ 10:04:20

Matningen med så kallad fast föda går som en dans sedan i lördags. Hon äter nu ca en halv burk barnmat och igår åt hon en hel portion gröt. Så nu byter jag ut cirka två hela amningstillfällen per dag mot måltider med mat istället. Så jäkla glad är jag! Vi började med smakportioner redan veckan innan Neda fyllde fyra månader, men hon var inte särskilt intresserad av maten - tills nu. Nu gapar hon efter skeden och låter lite konstigt samtidigt ;) Hon gillar det verkligen. Jag tycker dock det är lite svårt att veta vad jag ska ge henne på morgonen när jag äter frukost om det är det målet jag byter ut. Idag fick hon äta morot- och potatispuré, känns ju dock inte som frukostmat.


Kommentarer
Postat av: Frida

Jag ger min dotter gröt på morgonen. Hon är Dick bara 4,5 månad så hon får en smakportion ca 2 msk. Men hon är så matglad att lite gröt åker ner både morgon och kväll och så någon smakis vid lunch. Brukar ha något på gröten också ca 1 tsk med t.ex katrinplommon eller päronpure då de är lösgörande och så kanske blåbär eller banan på kvällsgröten då de stoppar upp. Då sköter sig magen oftast på dagtid :) prima! Va söt och nöjd hon ser ut i sin matstol lilla Neda :)

2012-06-12 @ 10:45:10
URL: http://mammatilljuni.blogspot.com
Postat av: Alexandra

Nu är ju min dotter 6 månader men vi brukar ge henne gröt på morgonen och på kvällen o sen en portion mat mitt på dagen. Alltid fruktpuré efter måltiderna. De e bra o ge frukt i samband med gröt, dels för att hålla magen igång och dels för då får de i sig C-vitamin som gör att de effektivare tar upp järnet i gröten..(järndepåerna börjar minska runt 6 månader.) när hon var 4-5 månader körde vi alltid gröt på morgonen och en smakis på eftermiddagen. :-)

2012-06-12 @ 12:37:51
Postat av: Elina - mamma till Neda

Tack för tipsen! Imorgon blir det gröt till frukost för Neda och lite fruktpuré till det :)

2012-06-12 @ 19:27:27
URL: http://embry.blogg.se/
Postat av: Emelie

Vi kör också gröt på morgonen. Lillkillen är så glupsk att han sätter i sig hela smakportionen.

2012-06-12 @ 21:07:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback