Trotsålder?

2012-06-23 @ 22:14:00

I julas fick jag en bok som heter Trotsboken av Malin Alfvén och Kristina Hofsten. Efter en ovanligt kinkig och gnällig eftermiddag samt kväll bestämde jag mig för att kika i boken som jag bara precis bläddrat lite i tidigare. Neda brukar vara lätt att natta och om hon protesterar så är det mest lite gnäll, idag däremot var det hysteriskt skrik. Efter många om och men somnade hon och sover som tur är fortfarande. Men man kan inte låta bli att undra om allt är som det ska - mår hon bra eller är detta kanske någon typ av fas? Enligt Trotsboken kan det vara den så kallade 6 månader språnget. Boken kallar det för relationssprånget därför att barnet nu börjar sätta sig själv i relation till andra. Om föräldrarna går in i ett annat rum så försvinner de. Barnet blir tydligen blygare i denna fasen och kan ha svårt att somna och sova lugnt med risk för mardrömmar. Ja, där har jag nog svaret på hennes beteende den senaste tiden. Det boken rekommenderar är att man tydligt visar för barnet att man inte överger det. Skönt att få en rimlig förklaring på hennes beteende, jag blev minst sagt orolig när jag inte kände igen min dotter. Nu tror jag inte hon är sjuk längre - hon går bara igenom en av alla de faser hon ska ta sig igenom. Nu hoppas jag ändock på en lugn natt!

Kommentarer
Postat av: Cajsa

Hej! jag läser din blogg och är kompis med Fanny. Sen känner våra mammor varann men de va inte det jag skulle skriva:) jag har en dotter på 6,5 månader och detta sex månaders språnget stämmer på pricken in på henne så tack för att du beskrev detta. Mycket lättare att hantera deras gnäll när man vet vad det beror på. Trevlig kväll! //cajsa

2012-06-23 @ 22:37:48
URL: http://Cajsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback