Mat- och sovrutiner

2012-09-17 @ 09:44:00

Såhär när barnen börjar bli lite äldre (8,5 månad) är det mycket snack om mat- och sovrutiner i mammagrupper och bland mammavänner. Hur gör ni? Hur äter/sover hon/han? För någon som inte har en bebis är det nog sjukt ointressant, men för oss som har är det ofta väldigt intressant. Jag fick den klassiska frågan här på bloggen om hur vi gör. Så, jag tror Neda brukar vakna runt 07.00 då vi efter att hon legat och pratat lite i sin säng på sitt rum bär in henne i vår säng och myser ett tag innan det är dags att gå upp. Efter uppstigning får Neda gröt till frukost och sista dagarna har hon även ätit ett (helt!) kokt ägg. Förmiddagsluren brukar sedan komma runt 10.00 och hon sover typ i en timme. När hon vaknar och morgnat sig lite så är det dags för lunch, antingen burkmat eller hemlagat och ofta lite frukt efteråt. Någon gång på eftermiddagen får hon mellanmål, typ frukt. Och jag skulle tro att eftermiddagstuppluren är runt 14.30. Klockan 17.00 är det kvällsmåltiden som varit gröt ett bra tag men de senaste dagarna har vi bytt ut det till en burk mat alternativt hemlagad mat. Slutligen är det dags att natta lillan klockan 19.00 (en rutin vi haft sedan hon var mindre än 3 månader, jag tror stenhårt på rutiner). Nattningen består av välling när hon ligger i sängen och jag eller pappa Björn sitter bredvid och matar samt trollmors vaggvisa. Oftast vaknar hon inte på natten och om hon gör det brukar hon somna om av sig själv och om inte så får hon lite välling. Även om det skulle vara så att hon vaknar super tidigt (innan 06.00) så får hon också välling. Det var våra rutiner. Bra eller dåliga, men de fungerar kanon för oss.
 
Idag blir det lunch på stan med Carro och när hon går tillbaka till jobbet tar nog jag och Neda en liten tur på stan. Och så tänkte jag få upp gardinerna vi köpte i helgen till vardagsrummet och se om de passar som jag tänkt.

Kommentarer
Postat av: cajsa

så ser vår dag också ut så jag tycker de e superbra;) fast vi sjunger en annan sång hihi

2012-09-17 @ 11:29:39
URL: http://cajsen.blogg.se
Postat av: Alexandra

Vår dag ser väl nästan ut som er! =)

8.00 vaknar 210 ml ersättning
10.00 En portion gröt
10.30-12.00 sover
13.00 Mellanmål (ska snart byta till mat)
15.30-16.00 Sover
16.30-17.00 Middag
19.00-19.30 Välling/ersättning (blandat)
19.30-20.00 Sover för natten.

Vår dotter är 9,5 månad.
Tror också det är jätte viktigt med rutiner! Sen skapar man sina rutiner efter vad som funkar för ens liv! Inget är rätt eller fel. =)

Svar: Ja det var ju ganska likt, skönt att höra. Enligt rekommendationerna från BVC så äter Neda inte så ofta som hon kanske borde.. Men hon går ju upp i vikt precis som hon ska så du är det ju bara att fortsätta som vanligt :)
Elina

2012-09-17 @ 22:44:54
Postat av: Jennifer

Håller med, rutiner är viktigt! Jag som själv tycker om det har haft otippat svårt att få till rutiner med Agnes. Kan vara att hon håller på att byta sovmönster just nu dock... Men det jag försöker hålla stenhårt på är gröt klockan 17 och nattning 19.

Sen sover ju Agnes rätt dåligt. Gnyr, gnäller och gråter fortfarande väldigt mycket på natten och är i stort behov av närhet.

Fortsätter jobba mot bättre nätter och bättre rutiner!

Svar: Ja allt går ju i perioder med barn och rutiner ändras därefter. Hoppas hon sover bättre snart! Man mår ju själv så mycket bättre om man får sova en hel natt!
Elina

2012-09-18 @ 10:22:16
URL: http://forortsdrommen.blogg.se
Postat av: Emelie

Vår lilla Neo, snart 8 månader, är också inne i att byta sovmönster känns det som. Vi har haft väldigt regelbundna mönster och rutiner men just nu är allt upp och ner.

Men vi håller hårt på att det är läggdags kl 19. Vi skulle gärna vilja att han sover till 7 på morgonen men oftast vaknar han mellan 05.30 och 06.00. Enligt BVC som sambon var på med Neo idag så var det väldigt få barn i den här åldern som sover 12 timmar så hon tycke vi skulle vara glada att han sover mellan 10-11 timmar... och det är vi ju men det är inte alltid härligt att gå upp så tidigt på helgen.

Iaf så sover lillen 3ggr på dagen men vi ska nog försöka på ner till 2ggr men det kommer bli ett par kämpiga dagar känns det som. Även mattider är under utvärdering hemma... allt är verkligen upp och ner just nu som jag sa =)

Svar: Jag tror det låter som en bra idé att försöka få honom att sova 2 gånger på dagen istället för 3. De första månaderna tror jag det är ju bättre det sover på dagen desto bättre på natten, men nu när de börjar bli lite äldre tror jag att om de sover "för mycket" på dagen, sover de mindre på natten. Borde väl vara så? Hoppas han sover längre på nätterna snart! Jag tycker också det är lite för tidigt när Neda vaknar innan 06.00.
Elina

2012-09-18 @ 16:08:26
Postat av: Emelie

Glömde säga att vi också har ett par uppvaknande under natten, oftast nöjer han sig snabbt med nappen men sen ett par veckor tillbaka vaknar han upp en gång per natt och gråter och är svår att lugna ner så då får han en flaska ersättning. Vet inte om det är separationsångesten som har kickat in eller något annat... samtidigt har han inte fått en enda tand än så jag tror ju jämt att det är det som spökar =)

Svar: Jag känner igen det där. Men Neda har jag kommit på att hon helt enkelt varit hungrig..
Elina

2012-09-18 @ 16:11:14
Postat av: Alexandra

Vår tös är 9 månader och vår Bvc sköterska sa att 5-6 mål(alltså mat, välling,gröt,mellanmål) om dagen är jättebra och helt i sin ordning. Så jag förstår inte varför de säger att Neda äter lite?? :/ Vår tös går också upp i vikt precis som hon ska och vår bvc sa att det finns ingen anledning att ändra nåt förrän vi märker hon behöver mer! =) Så du kan nog vara lugn!

Svar: Skönt att höra, tycker det låter rimligt :) Huvudsaken är ju att de mår bra och går upp som de ska. Men nu när jag hört runt bland andra mammor så är det inte många som ger så många mål som rekommenderas, de hinner ju inte bli hungriga i så fall..
Elina

2012-09-23 @ 22:44:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback